Trenger du motivasjon til trening?

by admin on juni 10, 2013

 

Kan ikke du motivere meg til å komme i gang med trening, Siv? Det hører jeg stadig. Jeg skulle gjerne motivert ALLE som strever med å komme i gang med trening. Er det så enkelt som bare å bli motivert? Kan ANDRE motivere deg, eller trenger du inspirasjon og gode verktøy?

Det å trene er et valg, å velge en livsstil som inkluderer trening. Uten at det er et bevisst valg, og uten at det er en aktiv del av hverdagen blir det vanskelig å få til. Det handler om å skape en interesse og en bevissthet om at å trene er noe jeg gjør. 1 gang i uka, 2 ganger i uka osv. Fortelle det til deg selv, helt til det blir en del av deg, og det livet du har valgt å leve. For du har alltid et valg!

Jeg tok et valg for mange år siden, et valg om at trening skal være en del av min livsstil. Jeg fant ut at jeg likte å bevege kroppen, kjente at det gjorde meg godt og at det gjorde noe med humøret mitt, overskuddet og energien.  Jeg bestemte meg, og jeg har beholdt den gleden siden da. Jeg var 18 år da jeg fant ut at trening er kult. Kanskje er du 45 og synes det er utrolig kjedelig, kanskje er du 60 og ønsker å komme i gang.  Det fantastiske er at vi kan starte med trening i ALLE aldre. Bonusen er at vi blir sterkere, gladere og mer energiske, uansett alder, uansett forutsetninger. Trening skal være med å skape balanse i livet, men for noen kan det bli ubalanse. Jeg oppfordrer alle til å spise nok, drikke vann, sove og hvile nok og stresse ned. Det er da treningen gir det gode overskuddet. Overload og «MÅ» gir motsatt effekt! Husk det.

Tenkte jeg skulle dele noen enkle tips akkurat nå.

Jeg lever i tråd med «det enkle er det beste». Har jeg bare 10 minutter til trening, så bruker jeg 10 minutter, og er fornøyd! Jeg legger bort alle «det er jo ikke nok, jeg ha jo spist så mye i helgen så jeg må minst trene 1 time for at det skal «utlignes» , jeg blir bare sprek om jeg trener masse og løper langt».

Jeg trener ganske ofte, men jeg trener ikke lenge av gangen. Noen ganger er det 10 minutter med hoppetau og noen enkle øvelser med egen kroppsvekt, andre ganger er det en runde med plenklipping, sykle til jobben, løpe på mølle maks 20 min + noen redcord øvelser etterpå, og yoga er med som en viktig ingrediens.  Jeg snakker til deg som ønsker å holde deg i form i generelle vendinger. IKKE til deg som skal løpe maraton på 2,30 og sykle birken. Da er det mer målrettet trening som skal til. Et helt annet fokus.

Jeg snakker til DEG, ja DEG! Som strever med å få tid, egentlig ikke liker å trene, ikke har funnet noe som fenger, sliter med noen kilo som ALDRI går av, spiser frokost og «glemmer» å spise frem til middag fordi vi må kutte kaloriinntaket, snakker til deg som så gjerne vil komme i gang med trening men som ikke klarer det på egenhånd. DEG! Kjenner du deg igjen? Har du forsøkt før? Begynt å løpe og sluttet etter 3 uker fordi det ikke skjer noe, OG fordi du kjeder vettet av deg?

Først og fremst: Hva vil du? Hva er målet?

Hvis det er viktig å ha det gøy på trening er første pri å finne trening som du synes er gøy. Eller for å snu det helt på hodet. Dersom du synes all trening er gørr, men som vet at det helsemessig er lurt å bevege kroppen… fortell deg selv at TRENING ER GØY! Din bevissthet kan ikke skille mellom sant og usant, og plutselig er det blitt GØY å trene? Det kan handle om å snu et negativt tankesett om trening til et positivt. Negative opplevelser av trening, gamle opplevelser av å ikke mestre skaper  motstand mot å trene. Det er mulig å snu dette. Gjennom selvsnakk, gjennom å finne ut hva motstanden ligger i, hva er det som EGENTLIG skjer? Det er ikke gjort over natta, men er vel verdt å jobbe med. Skaff deg en PT eller en coach! Finn noen å alliere deg med, som skal være din støttespiller.  Avklar forventninger og hvordan dere kan jobbe med hverandre før dere starter opp, så unngår dere misforståelser underveis.

 

Til slutt, her er 10 tips til deg for å komme i gang:

  1. Bestem deg for HVA! Løpe, sykle, svømme, styrke, danse, gruppetrening på treningssenter. Alene, med eller uten venn, PT, coach m.m. Prøv ulike ting. Hva slags aktivitet likte du da du var barn, finn frem til gleden og leken. Prøv en ny aktivitet i måneden til du har funnet DIN.
  2. Bestem deg for dag og tidspunkt (legg det gjerne inn i kalender).  Anbefaler morgen eller tidlig formiddag. Ettermiddag og kveld blir lettere spist opp av andre ting. 2-3 ganger i uken er flott.
  3. Legg klart treningstøy
  4. Hvis det er morgen. Sett klokka på 5 minutter før du skal avgårde– hopp rett i tøyet. Gjør – ikke tenk! (funker for meg, begynner du å diskutere med deg selv om du orker før bena er på gulvet, har du tapt)
  5. Skal du løpe og er i dårlig form? Maks 20 minutter, gå og løp og stress minst mulig. Hold fokus på å kjenne på at du er i bevegelse, og uansett hvor fort eller sakte det går. DET ER BRA FOR DEG!!  Bli god og andpusten noen ganger i løpet av turen.
  6. Finn deg en buddy, en å trene sammen med og en å holde avtale med. En som er der for deg når du møter motgang. Avklar forventninger.
  7. Kjøp timer av en PT eller en Coach som har fokus på helse/trening!  En super investering for alle som strever med å komme i gang.
  8. 10 minutter er nok noen ganger!
  9. Ta noen knebøy mens du pusser tenner, tenk kreativt. Trening og bevegelse kan puttes inn i de merkeligste sammenhenger. Knip rumpa mens du sitter på bussen. Gjør pusteøvelser. Gå til en barnehage eller skole, masse leker som er flotte å trene i.
  10. Involver resten av familien – lek, dans, hopp på trampoline, hoppetaukonkurranse, utfordre hverandre i å finne på nye ting.

Det handler om å se mulighetene, at trening ikke nødvendigvis må gjøres på et treningsstudio eller må handle om å halse rundt på en sykkel eller med løpesko. Trening er så mangt.

Bestem deg for dag, tid, aktivitet. Vær en inspirasjon for deg selv og andre og skriv om det du gjør, bruk kommentarfeltet.   Det som gir deg energi og glede kan også inspirere andre.
Jeg heier på DEG.

{ 6 comments… read them below or add one }

Tove juni 11, 2013, kl. 8:01 am

Så bra skrevet, Siv! Jeg deler på min side!

Svar

admin juni 11, 2013, kl. 8:37 am

Herlig Tove, takk skal du ha :-) Har du en kommentar på hva du vil sette i gang med… Du trengte en kick-start på treningen.. Hva trenger du for å komme i gang? :-)

Svar

Vivianne Nilsen juni 11, 2013, kl. 12:41 pm

Flott artikkel, Siv!
Jeg har heldigvis kommet meg over kneika, og fått rutine på gåturer og sykling. For meg er det viktig at jeg liker det jeg gjør, og at jeg kjenner at det gir meg noe. Jeg bruker å kjenne etter hva jeg trenger akkurat i dag.

Er det en tur langs havet, en tur i skogen?
Sammen med noen eller alene?
Vil jeg heller sykle, eller ta en kombinasjon av sykkeltur og gåtur?
Er det yoga jeg trenger i dag, eller noe annet rolig?
Vil jeg trene styrke?
Trenger jeg hurtig tempo på treningen eller er det dagen for å gjøre noe rolig?

Dette fungerer veldig bra for meg, for jeg synes det er deilig å kjenne hva det er jeg trenger og så gjøre det, for det er da jeg får det største utbyttet av det, og de flotteste opplevelsene! Men det er meg :-)

Svar

admin juni 12, 2013, kl. 6:26 am

Så flott Vivianne, at du har funnet en form på treningen som passer deg og er på dine premisser! Da har du kommet langt. Du har noe å lære bort :-) God trening og god klem fra Siv :-)

Svar

Anna juni 11, 2013, kl. 9:18 pm

Bra skrevet!! Jeg liker måten du uttrykker deg på – enkelt og lettforståelig. Det blir troverdig. Jeg TROR på at du bryr deg om andre. Jeg TROR på at du er oppriktig engasjert. Det LIKER jeg.

Heia Siv og takk.

Svar

admin juni 12, 2013, kl. 6:25 am

Takk Anna, så hyggelig at du liker det jeg skriver. Det viktigste er at du synes det er troverdig og at jeg virker engasjert!!

Svar

Cancel reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post: