Elsk kroppen din!

by admin on juni 18, 2013

Når vondter og gamle skader setter seg i kroppen er det lett å bli litt lei. Jeg har «misbrukt» kroppen over tid med overtrening, feilspising, lite søvn og mye jobbing. Det er klart den sier i fra på en eller annen måte når den føler at jeg går over streken! Men det kan gå laaaang tid før den gjør det, og da kan det ofte være litt sent å reparere.  Dette er utgangspunkt for dagens blogg. Å sette pris på den kroppen vi har fått. Den er vår egen, til odel og eie. Resten av livet.

Jeg har lært at jeg skal respektere kroppen min, ta et skritt tilbake og kjenne etter hva som er riktig. Kanskje det noen ganger handler om å la være å presse for mye, for andre kan det være å presse litt mer.

Sett pris på kroppen din! Den er født til bevegelse, den er funksjonell, elsker å bli brukt og venter på en anledning til å strekke på musklene, svinge på armene, slenge på hoftene og tøye seg i alle mulige og umulige retninger.

Kroppen vår finner seg i mye, mange sitter hele dagen på kontor, vi putter i oss ferdigmat og masse sukker og salt, vi er inaktive eller overaktive . Vi biter i oss problemer og misnøye år etter år. Kroppen vår tåler det, lenge, til den plutselig ikke vil mer. Det kan komme som lyn fra klar himmel. Vi har på en måte trodd at vi kan (mis)bruke og behandle dette finstilte systemet på hvilken som helst måte, fordi det er tilpasningsdyktig, men over tid kan det bli for mye gruff og stress i systemet. Da legger kroppen ned arbeidet, og går til streik.

Jeg vil derfor oppfordre alle lesere av denne, elsk kroppen din, bli forelsket i alle de fantastiske funksjonene, alle mulighetene, det finstemte samarbeidet som pågår hele tiden, hvert minutt, hvert sekund.

Elsk kroppen din – den er der for deg! Du kan bruke den til hva du vil. Den er gitt deg i gave og skal følge deg livet ut. Jeg oppfordrer deg til å bruke den til noe som gjør deg godt.

Husk at kroppen føler det du ikke viser, kroppen er intelligent og plukker opp dine stemninger og dine frustrasjoner. Vonde skuldre er ikke alltid bare vonde skuldre.

Kjenn deg selv og kjenn din kropp, vær nysgjerrig på hva den mentale påvirkningen gjør med den fysiske kroppen. Ta hensyn, gå tilbake, slipp opp presset.

I yoga er det noe som heter ahimsa – ikke vold. Mot andre, men ikke minst mot deg selv. Både i tanke og handling. Tenk gode tanker, gjør gode ting.  Ta vare på deg selv først.  Da har du masse overskudd til andre også!

Del gjerne dine erfaringer i kommentarfeltet.

{ 4 comments… read them below or add one }

Line juni 19, 2013, kl. 7:50 am

So true, Siv. Dette trenger vi å bli minnet om oftere, å respektere oss selv, inni som utenpå. Takk for fin blogg.

Svar

admin juni 19, 2013, kl. 3:08 pm

Takk Line :-) Hyggelig du likte den!! <3

Svar

Vivianne Nilsen juni 19, 2013, kl. 10:31 am

Kunne ikke vært mer enig med deg, Siv :-)
Jeg har også vært der – overbelastet kroppen både fysisk og mentalt, ikke vært flink til å plukke opp signalene den har sendt, og heller dårlig på å sette grenser.
Jeg gikk så langt at kroppen til slutt streiket, både fysisk og mentalt. Og det var det som skulle til for at jeg begynte å lytte til meg selv, sette grenser, og være snill med meg selv.
Nå har jeg blitt så flink til det at belønningen begynner å komme i form av en kropp som blir sterkere og sterkere, og jeg får mer og mer glede og harmoni fordi jeg lytter til meg selv og gir meg det jeg trenger. Jeg går ikke lenger på tvers av meg selv og mine behov, og det kjennes ubeskrivelig deilig!
Så jeg kan bare si meg enig, og oppfordre til det du sier – ta vare på deg selv og kroppen din, det har du så mye igjen for!!

Svar

admin juni 19, 2013, kl. 3:08 pm

Takk for deling Vivianne! Du har lært å ta vare på deg selv «the hard way». Håper mange lærer før kroppen møter veggen, og tar seg tid til å lytte litt mer og vente i stedet for å stresse. :-) takk for kloke ord!

Svar

Leave a Comment

Previous post:

Next post: