Balanse i trening – en fortelling om min yogareise

by admin on august 20, 2013

 

Min yogareise startet det året jeg fylte 40. En løpe- og styrkedame i en ganske så stiv kropp ramlet inn på et kurs som skulle utdanne yogalærere i ELIXIA.  Jeg var en uvitende, men åpen sjel som ønsket å prøve noe nytt etter mange år med de samme tingene i nye innpakninger. Helt ærlig; jeg digget yogaen fra første stund. Mitt møte med den rolige pusten, og det å bruke kroppen på en rolig, men intens måte er uforglemmelig. Jeg husker det lille møterommet vi var på, matter tett i tett, stillheten, svetten, intensiteten, den rolige pusten og de jevne tellingene… Jeg var drit sliten og veldig fornøyd. Yogaen grep meg og jeg har praktisert jevnlig de siste seks årene. Jeg har også tatt mer utdannelse. Ennå er jeg bare en nybegynner og jeg er veldig ydmyk i min lærerrolle, men gjør så godt jeg kan med de beste intensjoner.

Etter denne introen kommer jeg til det jeg egentlig vil skrive om og som opptar meg mer og mer: Balanse i treningen. Hva mener jeg med det? Vi lever i et stresset samfunn, ting skal gjøres på kort tid med korte frister, treningsøktene blir kortere og mer intense med fokus på intervaller, crossfit og HIT trening.  Stress skaper sykdom over tid. Vi trenger mer tid til ro og ettertanke, og kroppen ville så gjerne hatt litt pust og yoga i tillegg. I den senere tid er det også publisert mye forskning som sier hvor bra yoga er for oss. Intensjonen min er at du finner tid i din hverdag til å praktisere litt yoga, skape en balanse. La kroppen få ro, la pusten få slippe til og gi hele systemet en smak av noe annet.

Så, hva stopper deg fra å prøve yoga?
”Jeg kan ikke begynne med yoga fordi jeg er så stiv”, ”jeg har aldri prøvd det før, så jeg tør ikke”, ”yoga er ikke ordentlig trening ”. Dette er ting jeg stadig hører når jeg forteller noen at det hadde vært lurt å gjøre litt yoga også. Min påstand er at yoga er for alle! Yoga i alle former er nyttig. Du trenger ikke gå på et fancy yogastudio for å gjøre yoga, det kan gjøres hjemme i din egen stue. Du trenger ikke praktisere i 90 minutter for at det skal være verdt noe. Gjør noen solhilsener i fem minutter og du har gitt kroppen din god medisin. Bare å sitte ned og puste er yoga, å ta en pause på kontoret i noen minutter er yoga. Ingen er for stiv, for gammel, for ung, for syk, for tykk til å gjøre yoga. Det er det fantastiske.


Min yogalærer sa en gang noe som jeg aldri glemmer. Jeg har jobbet mye med vonde knær, skuldre og en generelt stiv kropp og har nok vært på nippet til å gi opp mange ganger. Han sa: «Yoga er som å luke bedet for ugress, etter en tid kommer alle de vakre blomstene frem».  Mine vondter og stivheter er et uttrykk for hva som skjer i sinn og skinn og i det livet jeg har levd og lever. All frustrasjon, oppgitthet og motløshet jeg opplever i møtet med yogaen og på matten min er et bilde på selve livet. Når jeg kjenner at ting skjer, at noe løsner, blir jeg lykkelig. Plutselig går det andre veien igjen og alt stopper opp. Hva annet enn livet er vel det? Hvordan jeg møter motgangen og frustrasjonen på matta kan sidestilles med hvordan jeg møter motgang livet. Gir jeg opp eller tar snarveier der – hva gjøre jeg ellers i livet da? Etter hvert som jeg gjør min praksis har jeg muligheten til å oppdage de vakre blomstene i livet og verdien av å være tilstede i egen kropp.

Har du lyst til å prøve yoga, men kvier deg? Ta kontakt, jeg kan være med deg å prøve!

Namasté

{ 6 comments… read them below or add one }

Tove august 21, 2013, kl. 6:29 am

Veldig bra skrevet, Siv!

Svar

admin august 21, 2013, kl. 9:36 am

Takk Tove :-) håper den inspirerer alle til å teste den rolige siden av trening. Trenger det vettu :-) Ha en super dag :-)

Svar

Lin august 21, 2013, kl. 7:45 am

Godt skrevet! Ønsker å finne indre ro selv. Har kyssesyken og vet nesten ikke hva det betyr å ta det med ro. Indre stress er der konstant. Klar for å ta tak i det nå som jeg faktisk må ta det rolig :)

Svar

admin august 21, 2013, kl. 9:32 am

Takk for tilbakemelding Lin. Indre ro, ja det er et livslangt daglig bevissthetsarbeid. Start i dag med pusten din. Det er på et anker for å være tilstede i øyeblikket. Så går det an å ta prosessen skritt for skritt videre inn i meditasjon og yoga. Ta kontakt om du ønsker en veiledning, jeg hjelper gjerne :-) Pust inn, pust ut og ha en flott dag Lin :-)

Svar

Carisma august 21, 2013, kl. 8:33 am

Som gammel fotballspiller (les «tøying er for feiginger» ;) ), og med en hang til actiontreninger som spinning, kickpuls o.l var det sjelsettende å møte yoga. Første gang klarte jeg ikke bøye meg 90 grader engang når vi skulle ta i gulvet, men etter bare 4-5 treninger tok jeg med flate hender! Endelig en trening man så effekten av, og ikke minst kiloene som tross trening og rett kost snek seg på jevnt og trutt forsvant endelig med yoga! Hvem hadde trodd det? :)
Dessverre har jeg flyttet til et lite sted hvor slikt ikke finnes organisert, og jeg stoler ikke nok på egen kunnskap til å gjøre yoga på egenhånd… :(

Svar

admin august 21, 2013, kl. 9:34 am

Herlig å høre! Jeg har også en fotballspillerbakgrunn :-) Så glad for at du deler din erfaring for det viser at yoga er for alle uansett utgangspunkt. Jeg tar kontakt med deg vedr. yogapraksis hjemme. Kanskje jeg kan være til hjelp. Ha en super dag :-)

Svar

Leave a Comment

Previous post: